سالمندان

سالمندان (1)

%ب ظ، %01 %581 %1395 ساعت %12:%آبان

سالمندان 2

نوشته شده توسط

راه برای کاهش خطر دمانس یا زوال عقل

دمانس از بین افراد بالای سن 70 در امریکا، از هر هفت نفر بر روی یک نفر اثر میگذارد. در حالی که اکثر مردم دمانس را تاثیر بر روی ذهن و فکر فرد میدانند، این گونه زندگی بر روی رفتار نیز اثر میگذارد و وظایف روزمره را با مشکل رو به رو میکند. زوال عقل شرایطی است که استقلال فرد را از او سلب میکند و نه تنها برای افراد دچار دمانس بلکه برای خانواده و مراقبان آنها نیز طاقت فرسا است.

دمانس چیست و چگونه باید آن را درمان کرد ؟

با اینکه گفته میشود برای جلوگیری از مشکلات ذهنی باید با افزایش سن، ذهن خود را فعال نگه دارید، اما شواهد حاکی از آنست که انتخاب شیوه زندگی نیز میتواند بر در معرض بودن یا نبودن خطر موثر باشد. حال چندین کار برای کاهش احتمال ایجاد دمانس را بیان میکنیم.

سیگار کشیدن را ترک کنید

طبق مطالعات علمی، سیگار کشیدن به طور مداوم، خطر دمانس را افزایش میدهد. مدت های زیادی است که گفته میشود این عادت خطر بیماری های قلبی و بیماری های گردش خون را افزایش میدهد و حال مشخص شده است که دمانس عروقی که دومین فرم رایج این بیماری است، عوامل خطر مشابهی دارد.

سیگار کشیدن ساخت ذخیره های چربی روی دیوارهای شاهرگ ها را افزایش و جریان خون و به طبع آن رساندن اکسیژن و مواد غذایی به مغز را کاهش میدهد؛ که این کار احتمالا اثرات منفی روی سلول های مغزی دارد. استفاده از تنباکو نیز بدن را در معرض رادیکال های آزاد مضر قرار میدهد که برای سلول ها آسیب رسان است.

از آنجا که بهترین انتخاب در وهله اول ترک سیگار است، برای افراد سیگاری بهترین کار برای کاهش احتمال دمانس ترک سیگار است. ترک سیگار کاری دشوار است اما انجمن های ترک سیگار، درمان جایگزین نیکوتین و داروهای ترک سیگار میتواند احتمال ترک سیگار را افزایش دهد. بعلاوه ترک سیگار خطر اعتیاد پنهان دیگران را که متاثر از این شرایط است را کاهش دهد.

ورزش به طور منظم

فعالیت فیزیکی یکی از بهترین راه ها برای بهبود جریان خون است که باعث افزایش جریان خون به مغز میشود. در واقع ورزش به طور منظم با کاهش خطر دمانس در طولانی مدت در ارتباط است. البته گردش خون بهتر ممکن است تنها در این بخش موثر باشد، همانطور که تحقیقات نشان میدهد شرکت در فعالیت های فیزیکی ٬ برخی ظرفیت های مغز را افزایش میدهد که به نظر میرسد در برابر مشکلات ذهنی حفاظت ایجاد میکند.

دانشمندان برای حفظ سلامتی همه بزرگسالان حداقل 150 دقیقه ورزش در هفته را توصیه میکند. این سطح فعالیت باید برای اکثر افراد قابل مدیریت باشد، خصوصا به دلیل اینکه ورزش ها می تواند در طول هفته نیز توزیع شود و می تواند فعالیت هایی از قبیل پیاده روی، باغبانی و کارهای خانه را شامل شود.

افزایش مصرف آنتی اکسیدان

ویتامین C و ویتامین E ، بتا کاروتین و سلینیوم معدنی به عنوان آنتی اکسیدان شناخته میشوند. این ها توسط رادیکال های آزاد به حفظ سلول های بدن از حمله کمک میکند که در بهبود دمانس (هم مستقیما از طریق آسیب به سلول های مغزی و هم غیر مستقیم از طریق آسیب به رگ های خونی و تسویه جریان خون) به کار میرود.

سبزیجات و میوه های رنگ روشن حاوی آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به سایر مواد غذایی هستند، غلات سبوس دار و آجیل ها نیز منابع خوبی هستند؛ بعلاوه غذاهای دریایی نیز منبعی غنی از سلنیوم است.

غذاهای غنی از ویتامین B را فراموش نکنید

مصرف میزان کافی از دو ویتامین B، فولات و ویتامین B12 ، ممکن است احتمال زوال شناختی را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده اند که هر دو آن ها میتوانند سطوح هموسیستئین را کاهش دهند که به نظر میرسد یک فاکتور خطر برای دمانس به حساب می آید؛ آنهایی که مشکل شناختی دارند تمایل دارند سطوح بالاتری از هموسیستئین را داشته باشند که به نظر میرسد احتمال تنگ شدن شریان ها را افزایش دهد.

فولات در گستره وسیعی از غذاها وجود دارد و داشتن رژیم غذایی مختلف یکی از بهترین راه ها برای اطمینان از مصرف کافی از این مواد است. در میان برخی از منابع فولات میتوان از صبحانه غلات غنی شده، سبزیجات سبز، مرکبات، توت، غلات سبوس دار، جگر نام برد. ویتامین B12 بیشتر در گوشت حیوانات یافت میشود بنابراین سبزی خواران و گیاه خواران ممکن است نگران این باشند که نتوانند میزان کافی از ویتامین B را بدست آورند. خبر خوب این که بسیاری از غلات، شیر و مخمر دارای ویتامین B12 هستند.

اسیدهای چرب امگا 3 را فراموش نکنید

اسیدهای چرب امگا 3 در حفظ گردش خون نقش دارد و این اسیدهای چرب ضروری برای حفظ در برابر خطر دمانس مهم هستند. این درست است که آنها فشار خون و سطوح تری گلیسرید را کاهش میدهند و از لخته شدن خون جلوگیری میکند و این به جریان خون سالم به مغز کمک میکند. البته، آنهایی که دچار دمانس هستند میزان کمتری امگا 3 دارند و مصرف امگا 3 ممکن است به طور مستقیم بر عملکرد شناختی اثر گذارد.

اگرچه ماهی پرچرب ازقبیل سالمون، ماهی خال مخالی و ماهی ساردین غنی ترین منابع این روغن های مفید هستند و خوردن ماهی دوبار در هفته نیاز شما را برطرف میکند، میتوان آنها را از منابع غذایی گیاهی ازقبیل سبزیجات سبز برگ دار، گردو و تخم کتان و روغن آنها بدست آورد. بدی منابع روغنی گرفته شده از گیاهان اینست که آنها به راحتی برای بدن مورد استفاده قرار نمیگیرند اما مکمل های امگا 3 مشابه روغن ماهی هستند و گزینه مناسبی برای گیاهخواران خواهند بود.

توانبخشی و معلولیت

همه ساله ، عده ای از انسان ها بطور اجتناب ناپذیر بر اثر بیماری ، حادثه ، یا به طور مادرزادی ، از نعمت سلامت جسمانی و روانی محروم می شوند . توان بخشی و بازپروری و حمایت این افراد بسیار سنگین و مهم است . در کشور ما رسالت انجام امور توان بخشی به عهده سازمان بهزیستی می باشد . این نهاد و سازمان های دیگر ، کوشش می کنند تا افراد را به بالاترین سطح سلامتی جسمی ، روانی و اجتماعی برسانند .

اطلاعاتی درباره توانبخشی و معلولیت

توانبخشی

توان بخشی ، مجموعه ای از خدمات و اقدامات در جهت درمان و بهبود وضع جسمانی ، ذهنی ، اجتماعی ، عاطفی و خانوادگی افراد معلول است . توان بخشی افراد معلول و آسیب دیدگان اجتماعی ، بیشتر حاصل جهل ، نا آگاهی و بی‌توجهی والدین ، مدیران ، خود آنها و برخی حوادث است . امروزه ، اعطای هرگونه امکانات کوچک و بزرگ ، حق مشروع و منطقی معلولان محسوب می گردد . بدین جهت ، نمی توان این گونه خدمات را امتیاز ، تبعیض ، ترحم و امثال آنها نامید .

نکته قابل توجه دیگر اینست که فرد معلول ، عضوی از اعضای فعال اجتماع است که با سایرین رابطه ای پویا دارد . خوشبختانه خدماتی که به معلولین ارائه می شود شامل فعالیت هایی است با هدف : پیشرفت و استقلال معلولین و درنهایت بازتوانی و جذب آنان در روند عادی زندگی و جامعه .

 

 

معلول جسمی ، حرکتی

در این نوع معلولیت ، اندام تحتانی یا فوقانی دچار اختلال غیر قابل برگشت است . معلولیت جسمی – حرکتی به صورتی است که عملکرد طبیعی حرکتی شخص مختل گردیده است . به این دسته از افراد ، خدمات حمایتی نظیر : فیزیوتراپی ، کار درمانی ، اورتز و پروتز ، حرفه آموزی ، اشتغال و کاریابی ، پرداخت وام اشتغال و وسایل مورد نیاز از قبیل ویلچر ، واکر و غیره ارائه می شود .

عقب ماندگی ذهنی

به فردی که کنش عمومی هوش و رفتار سازشی اش با محیط ، در حد معنی دار ، پایین تر از معمول باشد (نسبت به افراد مشابه ، هم سن و هم جنس ) معلول ذهنی گفته می شود . این معلولیت که غالباً طی دوران رشد ایجاد می شود از نظر کم توانی هوش ، به 3 دسته تقسیم می شود :

  • عقب ماندگان ذهنی آسیب پذیر
  • عقب ماندگان ذهنی تربیت پذیر
  • عقب ماندگان ذهنی عمیق

شناخته ترین علل معلولیت ذهنی عبارتند از : عوامل ژنتیکی ، عوامل مربوط به بارداری مادر ، عوامل ناشناخته ، ناسازگاری گروه های خونی و عامل RH در مادر و نوزاد ، عوامل زمان زایمان و به دنیا آمدن طفل ، و عوامل بعد از زایمان .

خدمات حمایتی که به این گونه معلولین ارائه می شود عبارتند از : نگهداری و مراقبت ، گفتار درمانی ، کار درمانی ، سواد آموزی و حرفه آموزی .

ناشنوا و نیمه شنوا

ناشنوا به کسی اطلاق می شود که میزان شنوایی وی در حدی نیست که بتواند زبان شفاهی را به راحتی با استفاده از سمعک ، مستقیماً بیاموزد .

نیمه شنوا نیز به فردی گفته می شود که میزان شنوایی او در سطحی است که می تواند با استفاده از سمعک و وسایل کمکی از محیط چیز بیاموزد و با اندک یاری از خدمات عمومی افراد عادی جامعه برخوردار گردد .

طرق گوناگونی برای توانبخشی ناشنوایان متداول است . رایج ترین آنها عبارتند از :

  • کمک به ناشنوایان از راه مشاوره با والدین و دیگر اعضای خانواده ی معلول جهت پیشبرد برنامه های درمانی . این برنامه ها در کلینیک های گفتار درمانی انجام می گردد .
  • افزایش آگاهی افراد جامعه در زمینه ی مشکلات مربوط به ناشنوایان . حمایت های غیر بیمه ای که به ناشنوایان ارایه می شود شامل : کلاس های اندرز گاهی ، سواد آموزی ، حرفه آموزی ، اشتغال و کاریابی ، دادن سرمایه ی کار ، و تحویل وسایل و لوازم کمک شنوایی می باشد .

 

 

نابینا و نیمه بینا

نابینا به کسی اطلاق می شود که تشخیص نور و حرکات از حدود یک متری برایش مقدور نباشد و یا اینکه دارای میدان دید کمتر از 30 درجه باشد .

” نیمه بینا ” نیز به به افرادی گفته می شود که 35 درصد بینایی داشته باشد . در مجموع نابینایان به سه طریق : بخش اجتماعی ، توان پزشکی ، توان پزشکی حرفه ای ، تحت پوشش خدمات حمایتی قرار می گیرند .

در توان بخشی اجتماعی آموختن حرفه و فن مدنظر قرار دارد . بنابراین دوره های آموزشی از قبیل مهارت های روزانه ، تحرک و جهت یابی ، مهارت های بدنی ، بریل آموزی تطبیقی ، سواد آموزی ، مهارت های لمسی برای نابینایان تشکیل می گردد . در توان بخشی پزشکی وَ توان بخشی پزشکی حرفه ای ، ترمیم و راه اندازی اعضای ناقص ، تمرین های ضروری جهت فعالیت های حسی – حرکتی و جایگزین شدن اندام های مصنوعی در جهت عادی ساختن شرایط جسمی فرد نابینا مورد توجه است . آنچه مسلم است هدف نهایی توان بخشی نابینایان ، همانند معلولین دیگر ، بازتوانی فرد معلول ، آموزش حرفه و فن ، اشتغال و به کارگماری وی می باشد .

بدین جهت به تشکیل دوره ها و کلاس های آموزشی توجه خاص می شود .

معلولان سالمند

سالمندی فصل کمال شخصیت انسان است . در این فصل سالخورده خود را به آن صورتی که هست می پذیرد و ویژگی های منحصر به فرد خزان زندگی خویش را پذیرا می شود . به جز سالمندانی که تحت حمایت نظام بیمه ای هستند ، سالمندان معلول و بی سرپرست دیگری وجود دارند که علی رغم پذیرفتن این حقایق ، محتاج سرپناه و نگاه داری و حمایت هستند . لذا امور حمایتی این قشر که به تدریج بر تعداد آنها افزوده می شود برعهده سازمانهای حمایتی غیر بیمه ای از جمله سازمان گستردة بهزیستی است .

 

آسپیرین می‌تواند احتمال سکته را کاهش دهد

بیمارانی که مشکلات قلبی دارند لازم است از آسپیرین استفاده کنند زیرا بیشتر پزشکان اعتقاد دارند که مصرف آسپیرین می‌تواند احتمال سکته را کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، آسپیرین در عملکرد لخته‌سازی خون دخالت می‌کند. وقتی خونریزی دارید، سلول‌های لخته‌ساز خون شما که پلاکت‌ها نامیده می‌شوند در محل زخم جمع می‌شوند. این پلاکت‌ها با جمع شدن کمک می‌کنند روزنه رگ‌خونی که از آن خون می‌آید بسته شده و خونریزی بند بیاید.

اما این لخته شدن می‌تواند درون رگ‌هایی که خون قلب یا مغزتان را تامین می‌کند هم اتفاق بیفتد. اگر رگ‌های خونیتان به‌خاطر تصلب‌شریان باریک شده باشند—ایجاد شدن ته‌نشین‌های چرب در رگ‌‌های خونی—یک ته‌نشین چرب در رگتان ممکن است بترکد. سپس به سرعت یک لخته خون شکل می‌گیرد و رگ را می‌بندد. این از جریان خون به سمت قلب یا مغز جلوگیری کرده و موجب سکته یا حمله‌قلبی می‌شود. درمان با آسپیرین عمل لخته‌سازی پلاکت‌ها را کاهش می‌دهد و از بروز حمله‌قلبی و سکته جلوگیری می‌کند.

پیرو نظریه جدید موسسه ارتقاء سلامت و مراقبت بریتانیا، پزشکان برای یک بی‌نظمی (آریتمی) شایع ضربان قلب موسوم به فیبریلاسیون دهلیزی(AF) نباید به آسپیرین اکتفا کنند زیرا داروهای رقیق‌کننده خون همچون وارفارین در پیشگیری از سکته مغزی موثرتر هستند.

فیبریلاسیون دهلیزی (AF)، شایع‌ترین بی‌نظمی ضربان قلب است. در این حالت، براثر انقباض بسیار سریع عضلات دهلیزها، قلب نمی‌تواند کار خود را به خوبی انجام دهد و ممکن است لخته‌های خون تشکیل شود که به‌نوبه خود خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

از سال‌ها پیش برای کمک به بیمارانی که مشکلات قلبی دارند از آسپیرین استفاده می‌شده است و اعتقاد بیشتر پزشکان این بود که مصرف این دارو می‌تواند احتمال سکته مغزی را کاهش دهد. اما پژوهش‌های اخیر نشان داده است تاثیر آسپیرین در مقایسه با سایر داروها ناچیز است.

آسپیرین می‌تواند تاثیرات متفاوتی روی جنسیت‌های مختلف داشته باشد و برای زنان نیز در سنین مختلف متفاوت است.

برای مردان کلیه سنین، آسپیرین می‌تواند:

– از حمله قلبی اول و دوم جلوگیری کند
– خطر بیماری قلبی را کاهش دهد

برای زنان زیر ۶۵ سال، آسپیرین می‌‌تواند:

– از سکته اول جلوگیری کند
– از حمله‌قلبی دوم جلوگیری کند
– خطر بیماری قلبی را کاهش دهد

برای زنان بالای ۶۵ سال، آسپیرین می‌تواند:

– از حمله‌قلبی اول و دوم جلوگیری کند
– از سکته اول جلوگیری کند
– خطر بیماری قلبی را کاهش دهد

اما خطر خونریزی با مصرف روزانه آسپیرین در هر دو جنسیت یکسان است.

آسپیرین برای امراض قلبی مفید است؟

به گفته موسسه ارتقاء سلامت و مراقبت بریتانیا، جایگزین کردن آسپیرین با داروهای رقیق‌کننده خون نظیر وارفارین، می‌تواند از وقوع هزاران سکته مغزی پیشگیری کند. در ضمن، کارشناسان تاکید دارند در صورت توقف مصرف آسپیرین، این کار باید تدریجی و حتما زیر نظر پزشک انجام شود.

البته این نتیجه به این مفهوم نیست که آسپیرین در پیشگیری از سکته مغزی و قلبی و بیماری‌های دیگر موثر نیست. همچنین، این را در نظر داشته باشید که قطع ناگهانی مصرف آسپیرین می‌تواند خطرناک باشد.

از نشانه‌های انقباض عضلات دهلیز می‌توان به ضربان نامرتب نبض اشاره کرد که در این حالت ضربان نبض بسیار نامنظم خواهند بود و ممکن است شدت ضربان متغیر باشد. این بیماری معمولا در افراد بالای سن ۵۵ سال بروز می‌کند. بد نیست بدانید، در بسیاری موارد، دلیل اصلی انقباض عضلات دهلیز را نمی‌توان تشخیص داد. اما این عارضه در میان افرادی که فشار خون بالا یا بیماری‌های قلبی دارند، بیشتر بروز می‌کند.

آیا باید روزانه از آسپیرین استفاده کنید؟

اینکه به مصرف روزانه آسپیرین نیاز داشته باشید به خطر بیماری قلبی و سکته در شما بستگی دارد. عوامل خطرزا برای حمله‌قلبی یا سکته عبارتند از:

مصرف دخانیات
فشارخون بالا—فشار سیستولیک ۱۰۰ میلی‌متر مرکوری (MM Hg) یا بالاتر و فشار دیاستولیک ۹۰ میلی‌متر مرکوری یا بالاتر
سطح کلی کلسترول ۲۴۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر (mg/dL) – ۲۲/۶ میلی‌مول بر لیتر (mmol/L) یا بالاتر
سطح کلسترول بد با تراکم پایین mg/dL 130 (mmol/L 37/3) یا بالاتر
ورزش نکردن
دیابت
استرس
مصرف بیشتر از دو نوشیدنی الکلی در روز برای آقایان و یک نوشیدنی در روز برای خانم‌ها
سابقه خانوادگی سکته یا حمله‌قلبی

اگر قبلاً دچار حمله‌قلبی یا سکته شده باشید، این احتمال که دکترتان درمورد مصرف آسچیرین برای جلوگیری از حمله دوم صحبت کرده باشد زیاد است.

اگر عوامل خطرزا در شما جدی باشند اما قبلاً حمله قلبی یا سکته نداشته باشید، مصرف یک آسپیرین در روز می‌تواند برایتان مفید باشد. اما می‌توانید درمورد مواردی که مصرف آسپیرین می‌تواند برای شما خطرساز باشد با پزشکتان صحبت کنید.

اگر مشکل جسمی دیگری داشته باشید باید از مصرف آسپیرین خودداری کنید؟

درصورت داشتن برخی مشکلات جسمی که ممکن است خطر خونریزی یا سایر مسائل را در شما بالا ببرد، نباید روزانه از آسپیرین استفاده کنید. این مشکلات جسمی عبارتند از:

مشکل خونریزی یا لخته‌سازی خون
آسم
زخم معده
نارسایی قلبی

برای کسانیکه دیابت دارند، انجمن دیابت امریکا و سایر سازمان‌های پزشکی مصرف آسپیرین با دوز پایین را فقط برای مردان بالاتر از ۵۰ سال و زنان بالاتر از ۶۰ سال که حداقل یک عامل خطرزای دیگر برای بیماری‌قلبی مثل مصرف دخانیات، سابقه خانوادگی بیماری قلبی یا فشارخون یا کلسترول بالا را داشته باشند، توصیه می کنند.

همچنین خیلی مهم است که به دکترتان درمورد سایر داروها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید نیز بگویید، حتی اگر فقط ایبوپروفن ساده باشد. مصرف آسپیرین و ایبوپروفن به همراه هم تاثیرات مفید آسپیرین را کاهش می‌دهد. مصف آسپیرین با سایر داروهای ضدانعقاد خون مثل وارفارین ممکن است خطر خونریزی را تا حد زیادی بالا ببرد.

بهترین دوز مصرفی آسپیرین چیست؟

هیچ دوز مشخصی برای آسپیرین وجود ندارد تا بتوانید از فواید آن بهره‌مند شوبد. شما و دکترتان درمورد دوز مناسب برای شما صحبت خواهید کرد. دوزهای خیلی پایین از آسپیرین—۷۵ میلی‌گرم که پایین‌تر از دوز استاندارد آسپیرین کودک است—می‌تواند موثر باشد. دکترتان ممکن است دوزی بین ۸۱ میلی‌گرم—میزان استاندارد آسپیرین بچه—تا ۳۲۵ میلی‌گرم را برایتان تجویز کند.

اگر مصرف روزانه آسپیرین خود را قطع کنید چه می‌شود؟

ممکن است تعجب کنید اگر بفهمید قطع مصرف روزانه آسپیرین می‌تواند تاثیر برگشتی داشته باشد که خطر حمله‌قلبی و سکته را در شما بالا ببرد. اگر روزانه آسپیرین مصرف می‌کرده‌اید و اکنوه قصد قطع کردن آن را دارید، خیلی مهم است که قبل از ایجاد هرگونه تغییر با پزشکتان مشورت کنید. قطع یکباره آسپیرین می‌تواند اثر برگشتی داشته باشد که لخته‌سازی خون را تحریک کند.

آیا اگر برای مشکلی دیگر به طور مداوم ایبوپروفن مصرف می‌کنید، می‌توانید از آسپیرین استفاده کنید؟

هم آسپیری و هم ایبوپروفن عملکرد لخته‌سازی خون توسط پلاکت‌ها را کاهش می‌دهند. مصرف مداوم ایبوپروفن می‌تواند خطر خونریزی شما را بالا ببرد.

آسپیرین چه عوارض‌جانبی احتمالی دارد؟

عوارض‌جانبی و مشکلات مصرف آسپیرین عبارتند از:

سکته ناشی از خونریزی. بااینکه مصرف روزانه آسپیرین می‌تواند از لخته شدن خون مربوط به سکته جلوگیری کند، خطر این نوع سکته را افزایش می‌دهد.
خونریزی معده-روده. مصرف روزانه آسپیرین خطر ایجاد زخم معده را افزایش می‌دهد. و اگر خونریزی معده داشته باشید، مصرف آسپیرین موجب خونریزی بیشتر آن شده و خطرات بسیاری را به دنبال خواهد داشت.
واکنش‌های حساسیت‌زا. اگر به آسپیرین حساسیت داشته باشید، مصرف هر مقدار از آن می‌تواند یک واکنش حساسیتی جدی در شما ایجاد کند.
زنگ زدن گوش و از بین رفتن شنوایی. استفاده زیاد از آسپیرین موجب زنگ زدن گوش و از دست رفتن تدریجی شنوایی می شود.

اگر آسپیرین مصرف می‌کنید و نیاز به یک عمل جراحی یا دندانپزشکی دارید، حتماً از قبل مسئله را با جراح یا دندانپزشکتان درمیان بگذارید. درغیراینصورت، احتمال خونریزی بیش از حد در موقع عمل وجود دارد.

انجمن غذا و دارو امریکا هشدار می‌دهد که افرادیکه به طور مرتب از آسپیرین استفاده می‌کنند باید مصرف الکل خود را محدود کنند زیرا الکل نیز خاصیت رقیق‌سازی خون دارد و موجب ناراحتی معده نیز می شود.

تداخلات دارویی مرتبط با مصرف روزانه آسپیرین چیست؟

اگر از داروهای ضدانعقاد خون مثل وارفارین استفاده می‌کنید، ترکیب کردن آن با آسپیرین خطر مشکلات خونریزی حاد را تا سطح بالایی افزایش می‌دهد. اما مشکلاتی وجود دارد که ترکیب کردن دوز پایین از آسپیرین با وارفارین مناسب است (مثلاً برای برای برخی از انواع دریچه‌های مصنوعی قلب برای جلوگیری از سکته دوم) اما درمورد این درمان باید به طور دقیق با پزشک صحبت کنید.

سایر داروها و مکمل‌های گیاهی نیز خطر خونریزی را بالا می‌برند. داروهایی که با آسپیرین تداخل ایجاد می‌کنند عبارتند از:

وارفارین
هپارین
ایبوپروفن (اگر به صورت مرتب استفاده شود)
کورتیکوستیروئیدها
برخی داروهای ضدافسردگی (کلومیپرامین، پاروکستین، و از این قبیل)

مصرف برخی مکمل‌های غذایی نیز می‌تواند خطر خونریزی را افزایش دهد. این مکمل‌ها عبارتند از:

– Danshen
– Dong quai
– Evening primrose oil
– Ginkgo
– اسید چرب امگا۳ (روغن ماهی)
– Policosanol
– Willow bark

 

تماس

  • آدرس :  پاسداران، بالاتر از سه راه ضرابخانه، روبروی باشگاه بانک مرکزی، خیابان رفیق دوست(دشتستان دهم)، پلاک 2
  • ایمیل  :  info (at) saeedlab (dot) com
  • اینستاگرام :  saeedmlab@
  • تلفن   :  79529-021

نماد اعتماد

موقعیت جغرافیایی

سایت شما برای نمایش بهتر نیاز به استفاده از کوکی دارد Cookie policy. I accept cookies from this site.Agree