مرگ زن آمریکایی با عفونت باکتری مقاوم به ۲۶ آنتی‌بیوتیک

یک زن آمریکایی در تابستان گذشته به علت عفونت با یک نوع باکتری که به همه ۲۶ آنتی‌بیوتیک در دسترس مقاوم بود در گذشته است و این رویداد درباره ظهور باکتری‌های مقاوم به چند دارو را برمی‌انگیزد.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا اعلام کرد این زن که هفتادوچند سال داشت، در تابستان گذشته در ایالت نوادا درگذشت.

او قبلا چند بار به علت شکستگی ران پا در کشور هند بستری شده بود.

این زن عفونت منتشر خونی یا سپیس ناشی از گروهی از باکتری‌های نادر به نام «انتروباکتریاسه مقاوم به کارباپنم» (CRE) بود که به همه آنتی‌بیوتیک‌ها در دسترس در آمریکا مقاوم است.

سویه خاصی از CRE به نام کلبسیلا نومنیه از یکی از زخم‌های این بیمار در ماه اوت جدا شده بود.

البته آزمایش‌ها نشان داد که این باکتری فاقد وجود ژن mcr-1 است. این ژن که باعث می‌شود باکتری‌ها به یک آنتی‌بیوتیک خط آخر به نام کولیستین مقاومت پیدا کنند، برای کارشناسان بهداشتی نگران‌کننده است.

معلوم نیست این باکتری یافت‌شده در این زن چگونه به این همه آنتی‌بیوتیک مقاوم شده است.

این زن در طول دو سال گذشته در هند به علت شکستگی استخوان ران و مشکلات مفصل لگن چند بار در بیمارستان بستری شده و آخرین بار در ژوئن ۲۰۱۶ در این کشور درمان شده بود. هنگامی‌که پزشکان در نوادا این باکتری را شناسایی کردند، بیمار را برای پیشگیری انتشار عفونت در بیمارستان، ایزوله کردند.

پس از مرگ بیمار، آزمایش‌ها نشان داد که باکتری عامل عفونت، ممکن بود به آنتی‌بیوتیک فوسفومایسین پاسخ دهد، اما استفاده از این آنتی‌بیوتیک در آمریکا تایید نشده است.

به گفته پل هاسکیسون، پژوهشگر در دانشگاه استراتکلاید در اسکاتلند در چند کشور اروپایی ازجمله بریتانیا در مواردی مانند این زن بیمار اجازه تزریق داخل وریدی فوسفومایسین داده می‌شود.

او گفت: مورد این بیمار اهمیت دارد، زیرا ما با افزایش موارد عفونت‌های مقاوم به داروها مواجه هستیم و این یکی از نخستین موارد عفونت با باکتری کلبسیلا است که پزشکان هیچ آنتی‌بیوتیکی موثری بر ضد آن در اختیار نداشتند.

سازمان جهانی بهداشت باکتری کلبسیلا نومونیه مقاوم به چند دارو را «تهدیدی فوری برای سلامت انسان» توصیف کرده است.

نیک تامسن، رئیس گروه تحول و ژنومیک باکتریایی در انستیتوی ولکام تراست سانگر در انگلستان می‌گوید این باکتری احتمالا مقاوم و مقاوم‌تر می‌شود.

او گفت: این گزارش نقش سفرهای بین‌المللی و درمان در کشورهای خارجی را به عنوان راهی برای ورود باکتری بسیار مقاوم به آمریکا برجسته می‌کند.

او افزود: ازآنجایی‌که ما در جامعه چنین مرتبط با یکدیگر زندگی می‌کنیم، یافتن این باکتری در این بیمار مهم است چراکه بیانگر یک عفونت حقیقتا غیرقابل درمان است.

لورا پیدوک، استاد اپیدمیولوژی در دانشگاه بیرمنگام گفت: این مورد نشان می‌دهد که لازم است پزشکان در استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های تاییدشده برای مصرف در سایر کشورها که تاثیربخشی آن‌ها بر ضد باکتری آلوده‌کننده بیمار ثابت شده است، انعطاف‌پذیر باشند.

 

: AFP منبع

تماس

  • آدرس :  پاسداران، بالاتر از سه راه ضرابخانه، روبروی باشگاه بانک مرکزی، خیابان رفیق دوست(دشتستان دهم)، پلاک 2
  • ایمیل  :  info (at) saeedlab (dot) com
  • اینستاگرام :  saeedmlab@
  • تلفن   :  79529-021

نماد اعتماد

موقعیت جغرافیایی

سایت شما برای نمایش بهتر نیاز به استفاده از کوکی دارد Cookie policy. I accept cookies from this site.Agree