بیشترین مسمومیت دارویی با داروهای ضدافسردگی رخ می‌دهد

دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی کاهش سموم سازمان غدا و دارو گفت: داروهای مغز و اعصاب و از میان آنها داروهای ضدافسردگی بیشترین تعداد مسمومیت دارویی را به خود اختصاص می‌دهند.


به گزارش سپیدآنلاین به نقل از ایفدونا، یسنا بهمنش دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی کاهش سموم سازمان غدا و دارو اظهار کرد: از آنجا که آمار دقیق مسمومیت با تک تک داروها در دست نیست، به‌طور متقن نیز نمی‌توانیم اعلام کنیم که بیشترین مسمومیت دارویی مربوط به چه دارویی است، لذا علیرغم انچه برخی می‌گویند، تائید نمی‌کنیم که بیشترین مسمومیت‌های دارویی کشور مربوط به شربت متادون است، اما ناموثق بودن مطلب فوق چیزی از اهمیت دقت به مسمومیت با متادون نمی‌کاهد.


وی افزود: «به‌طور کلی دسته داروهای مغز و اعصاب و از میان آنها داروهای ضد افسردگی بیشترین تعداد مسمومیت دارویی را به خود اختصاص می‌دهند.» دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی کاهش سموم سازمان غدا و دارو، تاکید کرد: «متادون به عنوان یک دارو از این نظر دارای اهمیت است که اولا با مقادیر کم آن مسمومیت شدید و حتی مرگ در کودکان رخ می‌دهد.


بهمنش اظهار کرد: متادون دارویی است که در داروخانه‌ها موجود نیست و برای ترک اعتیاد به معتادان تحت درمان و آن هم در مراکزMMT می‌دهند تا به منزل ببرند و این افراد اغلب برای پنهان کردن روند درمانشان، شربت متادون را با نوشیدنی مخلوط کرده و یا در بطری‌های نوشیدنی نگه داری و در یخچال می‌گذارند و این کار احتمال مسمومیت بستگان ایشان را افزایش می‌دهد.


وی گفت: در اغلب مراکز ترک اعتیاد به این نکته توجه نمی‌کنند که شربت متادون را داخل ظرف با درب مقاوم به کودک تحویل نمایند و این سه عامل مسمومیت با شربت متادون را محتمل می‌نماید.» بهمنش بیان کرد: به همین دلیل توصیه‌های مورد نظر ما همواره بر این است که شربت متادون در ظرف با درب مقاوم و دور از دسترس کودکان و در قفسه‌های بالا و غیرقابل دسترسی کودک نگهداری شود.


دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی کاهش سموم سازمان غدا و دارو متذکر شد: شربت متادون را نباید در بطری نوشیدنی‌ها مانند نوشابه قرار داد واغلب داروها و منجمله شربت متادون نیازی به نگهداری در یخچال ندارند و به‌طور کلی یخچال به هیچ عنوان مکان مناسبی برای نگهداری دارو نیست.

 

منبع: سپید

تماس

  • آدرس :  پاسداران، بالاتر از سه راه ضرابخانه، روبروی باشگاه بانک مرکزی، خیابان رفیق دوست(دشتستان دهم)، پلاک 2
  • ایمیل  :  info (at) saeedlab (dot) com
  • اینستاگرام :  saeedmlab@
  • تلفن   :  79529-021

نماد اعتماد

موقعیت جغرافیایی

سایت شما برای نمایش بهتر نیاز به استفاده از کوکی دارد Cookie policy. I accept cookies from this site.Agree