کاربرد ماموگرافی در غربالگری سرطان پستان

در غربالگری سرطان پستان، ماموگرافی حرف نخست را می‌زند که گرفتن عکس با اشعه ایکس از پستان است. اگر نتایج ماموگرافی شما غیرطبیعی باشد، نیاز به تست‌‌های بیشتری دارید. در حقیقت، در حدود یک زن از هر 10 زن با نتایج غیرطبیعی در ماموگرافی مواجه می‌شوند که باید پیگیری شود (اغلب نیاز به تکرار دوباره ماموگرافی همراه با تصاویر اضافه دارند).

 

در اغلب موارد، خانمی که ماموگرافی غیرطبیعی دارد، مبتلا به سرطان پستان نیست. در 90 درصد زنانی که ماموگرافی غیرطبیعی برایشان گزارش شده، سرطان پستان یافت نمی‌شود.



معاینه پستان به‌وسیله پزشک

هرچند پزشک شما ممکن است معاینه پستان انجام دهد، اما همه گروه‌های متخصص انجام معاینات دوره‌ای منظم را توصیه نمی‌کنند. نتایج مثبت کاذب در معاینه پستان (توده‌هایی که سرطانی نیستند) ممکن است فرد را به سوی انجام بیوپسی‌های غیرضروری پستان و اضطراب همراه آن سوق دهد، اما مطالعه‌های انجام شده نشان داده‌اند، زنانی که هم معاینه پستان و هم ماموگرافی انجام می‌دهند، پیامدهای بهتری از زنانی که فقط با ماموگرافی غربالگری می‌شوند، ندارند.

 
معاینه پستان به‌وسیله خود فرد: این نوع معاینه راهی است برای یافتن تغییرات در پستان فرد. هیچ مطالعه‌ای نشان نداده که معاینه پستان به‌وسیله خود فرد خطر مرگ را در اثر سرطان پستان کاهش می‌دهد. بنابراین، این روش توصیه نمی‌شود.

البته بعضی زنان فکر می‌کنند اگر خود به‌طور منظم معاینه پستان را انجام دهند، توانایی‌شان برای یافتن تغییرات افزایش می‌یابد که اگر معاینه نمی‌شد، متوجه آن نمی‌شدند. بعضی گروه‌های تخصصی افراد را به داشتن آگاهی در مورد پستان تشویق می‌کنند، که شامل آموزش در مورد عوامل خطر ابتلا به این سرطان، همچنین کارهایی است که می‌توانند هنگام مواجه شدن با ماموگرافی غیرطبیعی انجام دهند.

زنانی که می‌خواهند خودشان معاینات دوره‌ای پستان را انجام دهند، باید همچنان ماموگرافی را هم به‌طور منظم انجام دهند؛ زیرا تست‌های غربالگری بهتری هستند.

بهترین زمان برای انجام معاینه پستان به‌وسیله خود فرد، یک هفته پس از پایان دوره قاعدگی است، زمانی که پستان‌ها حداقل توده‌ها را دارند. اگر دوره‌های قاعدگی ندارید، می‌توانید یک روز را در هر ماه برای خود تعیین کنید.

دیگر روش‌ها نیز مانند ام. آر. آی و اولتراسوند هم برای غربالگری سرطان پستان استفاده می‌شوند که در شماره آینده در مورد آنها صحبت خواهد شد

منبع:  روزنامه سپید

تماس

  • آدرس :  پاسداران، بالاتر از سه راه ضرابخانه، روبروی باشگاه بانک مرکزی، خیابان رفیق دوست(دشتستان دهم)، پلاک 2
  • ایمیل  :  info (at) saeedlab (dot) com
  • اینستاگرام :  saeedmlab@
  • تلفن   :  79529-021

نماد اعتماد

موقعیت جغرافیایی

سایت شما برای نمایش بهتر نیاز به استفاده از کوکی دارد Cookie policy. I accept cookies from this site.Agree