مصرف روزانه آسپرین می‌تواند شانس باروری را افزایش دهد

مصرف روزانه دوز پایین آسپرین می‌تواند به باروری در زنان، به خصوص در زنانی که سابقه سقط جنین داشته‌اند، کمک کند. محققانی از دنشگاه یوتا و انیستیتوی ملی سلامت کودک و رشد و نمو در انسان، نشان داده‌اند که مصرف تنها 81 میلی‌گرم از آسپرین در روز با کاهش التهاب‌های سیستمیک و بهبود محیط رشد رویان و جنین، می‌تواند احتمال باروری را در زنان افزایش دهد.



آسپرین دارویی از خانواده سالیسیلات‌هاست که معمولا برای کاهش تب، التهاب و تسکین دردهای خفیف مصرف می‌شود. همچنین از این دارو به طور فزاینده به عنوان داروی ضدپلاکت به‌منظور کاهش احتمال حمله قلبی و سکته در افراد دارای عوامل خطر استفاده می‌کنند. در ماه‌های اخیر، تمرکز بیشتری بر توانایی آسپرین در بهبود وضع سلامتی بدن صورت گرفته است.

مطالعه‌ای نشان می‌دهد این دارو می‌تواند احتمال بقای بیماران مبتلا به سرطان دستگاه گوارش را افزایش دهد، در حالی‌که پژوهشی دیگر ادعا می‌کند مصرف روزانه آسپرین به جلوگیری از بروز سرطان پستان کمک می‌کند. حالا پژوهشی جدید نشان می‌دهد که کمک به بهبود عملکرد باروری می‌تواند به لیست بلندبالای مزایای مصرف منظم داروی آسپرین اضافه شود.

این پژوهش شامل 1228 زن در رده سنی 18 تا 40 سال بود که در 12 ماه اخیر حداقل یک بار دچار سقط جنین شده بودند. تمام این زنان دارای التهاب سیستمیک در بدن خود بودند

افرادی که هر روز 81 میلی‌گرم آسپرین دریافت می‌کردند، در مقایسه با زنانی که روزانه آسپرین مصرف نمی‌کردند، با 17 درصد شانس باروری بیشتر و تقریبا 20 درصد احتمال بیشتر در یک زایمان موفق روبرو بودند.
این تحقیق نشان می‌دهد که مصرف روزانه آسپرین التهاب سیستمیک را کاهش داده و محیط امن‌تری را برای رشد رویان در رحم فراهم می‌کند.

براساس اظهارات پروفسور پولسون، رئیس انجمن درمان تولیدمثل آمریکا، پژوهش‌های پیشین نشان داده‌بودند که آسپرین با افزایش جریان خون به لگن و افزایش ضخامت رحم و تسهیل اتصال رویان به آن، شانس باروری را افزایش می‌دهد

طبق این یافته‌ها و مطالعات پیشین، پروفسور پولسون اعتقاد دارد تمام زنانی که برای باردار شدن تلاش می‌کنند، به خصوص آنهایی که تحت درمان هستند، بهتر است برای افزایش احتمال باروری روزانه دوز پایینی از آسپرین استفاده کنند.

وی می‌گوید: «در صورتی که این افراد به دارو حساسیت نداشته و یا دارای مشکلات گوارشی نباشند، من قویا مصرف این دارو را توصیه می‌کنم. بسیاری از افراد در کلینیک ما به طور روتین از این دارو استفاده می‌کنند و ما سال‌هاست که این دارو را تجویز می‌کنیم.»

در حال حاضر، کارگروه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده مصرف دوز پایین آسپرین را تنها در 12 هفته بعد از لقاح و برای زنانی توصیه می‌کند که در معرض خطر پری‌اکلامپسی قرار دارند. گرچه لزوم مصرف دوز پایین آسپرین برای افزایش شانس باروری در زنان، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

بسیاری از افراد در گروه‌های درمانی اذعان دارند که برای افزایش شانس باروری در صورت مصرف روزانه آسپرین در زنان، شواهد کافی وجود ندارد، به‌علاوه این دارو عوارض خاص خود را دارد، عوارضی مانند خونریزی داخلی

 

منبع: Medica- News Today

تماس

  • آدرس :  پاسداران، بالاتر از سه راه ضرابخانه، روبروی باشگاه بانک مرکزی، خیابان رفیق دوست(دشتستان دهم)، پلاک 2
  • ایمیل  :  info (at) saeedlab (dot) com
  • اینستاگرام :  saeedmlab@
  • تلفن   :  79529-021

نماد اعتماد

موقعیت جغرافیایی

سایت شما برای نمایش بهتر نیاز به استفاده از کوکی دارد Cookie policy. I accept cookies from this site.Agree